Należy rozróżnić wizytówki dwóch kategorii – wizytówki biznesowe i prywatne. Osoby prywatne nie potrzebują logo oraz spójnej identyfikacji wizualnej tylko prostą minimalistyczną wizytówkę. Chociaż zdecydowanie łatwiej zamówić projekt wizytówki to możesz spróbować wykonać go samodzielnie.
Od czego zacząć projektowanie wizytówki? Należy zacząć od wyboru programu.
1. Jaki program wybrać do projektowania wizytówki?
Przyjąłem kilka podstawowych założeń:
- Kompatybilność z formatem PDF
- Kolorystyka CMYK
- Możliwość projektowania w 300 DPI
- Obsługa plików wektorowych
Jakich programów należy unikać do projektowania wizytówek?
- Microsoft Office – brak obsługi kolorystyki CMYK, brak wyboru rozdzielczości DPI
- LibreOffice/OpenOffice – jw.
- Gimp – Program do grafiki rastrowej – słaba kompatybilność z plikami wektorowymi.
Czego używają profesjonaliści?
Polecam korzystać z narzędzi do tego przygotowanych:
- Adobe Illustrator
- Corel Draw
- Adobe InDesign
- Affinity Designer
Dlaczego na liście nie znalazł się słynny Photoshop? Chociaż wiele osób w artykułach wspomina o PS jako programie do tworzenia projektów wizytówek to niestety, ale program ten ma inne zastosowanie i jest przez większość osób niepoprawnie wykorzystywany. Oczywiście da się zrobić projekt, ale w przypadku dodatkowych uszlachetnień (hotstamping, tłoczenie, biały kolor itd.) jest to bardzo trudne.
Wszystkie te programy są płatne, jednak możemy skorzystać z wersji trial (wykorzystanie wersji trial do projektów komercyjnych jest niezgodne z licencją).
Co polecam?
Sam używam Adobe Ilustrator (AI), chociaż coraz częściej testuję Affinity Desginer z uwagi na niską cenę oprogramowania i niesamowitą wydajność.
2. Jakie dane na wizytówce?
Wizytówka prywatna
Dla osób prywatnych polecam podstawowe informacje: imię i nazwisko, numer telefonu, adres mailowy.
Wizytówka dla freelancera
Jeśli jesteś fotografem, grafikiem, architektem, warto pod nazwiskiem dodać kim jesteś oraz umieścić link do strony internetowej lub portalu społecznościowego. Nie staraj się zawierać wszystkich danych. Raczej “less is more” (mniej znaczny więcej).
Wizytówka firmowa
Wizytówka firmowa zobowiązuje. Tu dobrze jeśli znajdzie się logo, nazwa firmy (jeśli jest inna niż w logo), numer telefonu, adres e-mail, strona internetowa. Jeśli klienci przychodzą do siedziby firmy warto dodać adres. Dla wizytówek imiennych oczywiście konieczne będzie imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko.
Czego unikać?
Nie podawaj wszystkich danych, tylko te które naprawdę są potrzebne. Zbyt wiele informacji sprawi, że wizytówka będzie nieczytelna. Wizytówka to nie strona internetowa. Ma służyć do wymiany kontaktu.
3. Format oraz rodzaj druku.
Jaki wybrać format wizytówki
Najpopularniejsze formaty wizytówek w Polsce to 90x50mm lub 85×55. Ciekawym rozwiązaniem mogą być również mniejsze, np. kwadratowe wizytówki 50x50mm. Dobrym pomysłem jest wizytówka pionowa, która nadal wyróżnia się wśród standardowych poziomych wizytówek. Staraj się unikać nietypowych formatów z uwagi na dodatkowe koszty oraz problem z umieszczeniem wizytówki w wizytowniku.
Rodzaj druku – czyli ile chcemy wydać na wizytówki
Już na etapie projektowania warto przemyśleć jaki mamy budżet na druk. Dlaczego? W projekcie możemy wszystko, jednak później okazuje się, że druk wizytówek znacznie przekracza nasz budżet. 100szt. wizytówek może kosztować nawet kilka tysięcy jeśli przesadzimy z uszlachetnianiami. Koszt jednej wizytówki może przekroczyć nawet 10zł!
4. Czas zacząć projektowanie wizytówki!
Jeśli dotarłeś do tego miejsca to znaczy, że bardzo chcesz sam zaprojektować wizytówkę. W takim razie do dzieła!
Dla przykładu pokażę jak przygotowałem wizytówki dla Drukarni Impression. Wybrałem produkt czarno-czarne wizytówki z uwagi na niskie koszty oraz niesamowity efekt czarnej farby, który świetnie pasuje do Impression.
1. Tworzymy nowy dokument w Adobe Ilustrator
- Wybieramy szerokość i wysokość (warto zwrócić uwagę na jednostki, w tym wypadku mm sprawdzą się świetnie)
- Dodajemy spad 3mm z każdej strony, dzięki temu, jeśli jakiś obiekt będzie przylegał do krawędzi to będziemy mogli go dodatkowo nadłożyć, a po cięciu arkuszy, unikniemy niezadrukowanych elementów.
- Wybieramy kolorystykę CMYK i rozdzielczość 300 ppi dla druku
- Dla wizytówki dwustronnej od razu możemy wybrać 2 “arkusze robocze”. W ten sposób będziemy mieli od razu dwie strony (opcja ta może być niedostępna w starszej wersji programu)
2. Ustawiamy marginesy wewnętrzne oraz ustawiamy ciemne tło dla podglądu.
Margines
Margines wewnętrzny to dobra praktyka, dzięki temu wszystkie ważne dane na pewno nie zostaną ucięte na gilotynie. Minimalny margines wewnętrzny w większości drukarniach to 3mm. To absolutne minimum jednak zdecydowanie lepiej zostawić 5-10mm. Funkcja ustawienia marginesów nie jest dostępna we wszystkich programach graficznych dlatego pokażę jak można samemu ustawić marginesy.
- Wstawiamy prostokąt o wymiarach 80x40mm (dzięki czemu będziemy mieli margines 5mm)
- Środkujemy prostokąt względem obszaru roboczego
- Dodajemy “linie pomocnicze” równo z prostokątem
- To samo robimy dla drugiej strony i usuwamy prostokąt.
Jeśli masz problem z liniami pomocniczymi zobacz w zakładce widok czy masz włączone “linie pomocnicze” oraz narzędzie “miarki”.
Ciemne tło
Ten element możesz pominąć, bo sam projekt będzie drukowany na czarnym papierze, jednak czasami warto zobaczyć jak dane logo, tekst prezentuje się na czarnym tle.
- Wstawiamy prostokąt o wymiarach 90x50mm i kolorujemy go na 100K
- Kopiujemy prostokąt na druga stronę
3. Wstawiamy logo oraz dane
W wypadku Drukarni Impression mamy sygnet i logo, dlatego na awersie (z przodu wizytówki) wstawiłem sam sygnet i wyśrodkowałem go, a logo z drugiej strony dosunąłem do marginesu z lewej strony na górze.
Dodajemy pozostałe dane, w tym wypadku numer telefonu, mail oraz adres strony internetowej. Długi mail oraz strona internetowa nie wyglądają dobrze obok siebie dlatego postanowiłem podkreślić stronę internetową w samym adresie e-mail.
Czcionka (font, krój pisma) jaką wybrałem to Poppins w wersji medium w rozmiarze 8pkt. Korzystam z niej we wszystkich materiałach dla Impression. Możecie ją ściągnąć z Google Fonts.
4. Sprawdzamy czytelność wizytówki
Na tym etapie warto wydrukować na zwykłej drukarce biurowej/domowej czy tekst został odpowiednio dobrany. Jeśli zwykła drukarka to czytelnie wydrukuje to z całą pewnością profesjonalne maszyny drukarskie poradzą sobie z tym lepiej.
Przy tym projekcie warto sobie jeszcze zasymulować wygląd wizytówki, dlatego zmieniam wszystkie elementy na szare 85K oraz ukrywam linie pomocnicze oraz spady (cmd/ctrl + ;).
5. Przygotowanie wizytówki do druku
To jeszcze nie koniec, wizytówkę musimy przygotować do druku.
- Usuwamy ciemne tło
- Kolor tekstu ustawiamy na 100K
- Zaznaczamy wszystkie teksty i zamieniamy na krzywe
- Wszystkim elementom nadajemy kolor 100K (czarny)
6. Zapisywanie pliku
Gotowy projekt najlepiej zapisać do PDF w wersji 1.3 (Acrobat 4), dzięki temu plik spokojnie otworzy się również w innych programach graficznych. W przypadku spadów koniecznie w zakładce “Znaczniki i spady” należy ustawić spady 3mm.Efekt końcowy możesz zobaczyć na Instagramie
W komentarzach napiszcie w jakim programie wy projektujecie wizytówki! 😉